در حال بارگذاری فایل ...
اپ مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفریندسترسی آسان‌تر

پارکینسون

 

 پارکینسون

 

پارکینسون  به اختصار  (PD)یکی از بیماری های شایع سیستم عصبی میباشد این اختلال معمولا پیشرونده میباشد بدین معنا که این بیماری در طول زمان پیشرفت خواهد کرد .این بیماری بر سلول های ترشح کننده یک نوع ماده به نام دوپامین اثر گذار میباشد این ماده باعث تنظیم حرکات و ریتم حرکات بدن میشود شروع این بیماری معمولا در سنین بین 40 الی 70 سالگی میباشد اما پیک و اوج شروع آن در دهه 6 زندگی میباشد .برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با ازمایشات انجام شده و علائم بیمار به تخیص نهایی خواهد رسید .

 

پارکینسون چیست

 

همانیطور که در بالا ذکر شده پارکینسون یکی از اختلالات و بیماری های میباشد که معمولا در سنین بالای 40 سالگی به وجود می آید. این بیماری به دلایل عدم ترشح مناسب بعضی از هورمون ها در مغز به وجود می آید. این بیماری باعث اختلالاتی در حرکت، کلام بیمار میشود. این بیماری دارای مراحل مختلفی میباشد که با افزایش سن بیمار این اختلال شدت پیدا میکند. البته با مصرف صحیح دارو و دریافت مناسب توانبخشی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی بسیاری از علائم بیمار کاهش پیدا میکند.

 

در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد سکته مغزی بدانید روی آن کلیک کنید.

 

علائم پارکینسون چیست

 

بیماری پارکینسون بسته به شدت آن دارای علائم مشخصی میباشد. هرکدام از علائم میتواند در مراحل خاصی از زندگی فرد خود را نشان دهد. بنابراین شدت علائم بستگی به شدت بیماری و وضعیت بیمار دارد.

برخی از علائم بیماری پارکینسون به شرح زیر میباشد:

·        صورت بدون حالت

·        کندی در حرکات

·        لرزش در حالت استراحت

·        حالت بدن به صورت خمیده میباشد و شبیه به افراد سالخورده میباشد.

·        سفتی در اندام ها

·        سختی در شروع حرکات

·        صدای نرم و مونوتون

·        خستگی و درد از شکایت های شایع بیماران میباشد.

·        شیار پلک پهن میشود

·        لرزش مشخص که در 70 درصد موارد مشاهده میشود

 

بیماری پارکینسون

 

برخی دیگر از علائم بیماری پارکینسون به شرح زیر میباشد:

         علامت cog wheel سفتی كه در هنگام حركت غیر فعال بصورت چرخ دندهاي بروز ميكند.

         گاهي يك action tremor (8-7 در ثانيه) هم نيز ديده ميشود.

         سفتی در عضلات و رژيديتي ديرتر ظاهر ميشوند شکل ظاهری بیمار خم ميشود.

         بيمار كند است و نميتواند يك توالي حركات سريع پشت سر هم را انجام دهد.

         قدرت عضلات بزرگ نرمال است. كوچكها فقط كمي كاهش قدرت دارند.

         ميكروگرافي / mumbling / hypokinetic Speech بدليل اختلال phonation (فونيشن) تنفسي و تلفظ وجود دارد.

         Shuffling gait دارند. بيمار تعادل خود را خوب حفظ نميكند. هنگام راه رفتن دائم به سرعت رو به جلو ميرود “Festinating gait

         Kinesis paradoxical  :  بيمار قادر به حركات كوتاهمدت سريع ولي گذرا است.

          

         گاهي رفلكسها يافته است ولي بابنسكي (-)

         (+) myerson sign است.

         تغيير حسي (-) / ريزش زياد بزاق به خاطر نقص در بلع / تمايل به syncope ↑

         دمانس با پاركينسون شايع است. (10برابر)

 

شروع بیماری پارکینسون تدریجی میباشد بدین معنا که شروع سریعی ندارد .ترمور یا لرزش دست از اولین علائم این بیماری میباشد که تقریبا در 70 درصد این بیماران  مشاهده میشود.علائم غالبا شروعی یک طرفه دارد اما به ارامی پیشرفت کرده و 2 طرفه میشود

 

علت پارکینسون


پاتولوژي پاركينسون مشخص است تخریب نرونهاي حاوی یک ماده به نام  نوروملانين در ساقه مغز بويژه در بخشی به نام  substantial nigra(pars compacta) و لكوس سرلئوس

          نرونهاي باقيمانده ← Lewy body كه شاه علامت پاتولوژيك بيماري است.

         در زماني كه علائم ظاهر ميشوند S.N  در حدود 60% سلولهاي خود را از دست داده و محتواي دوپامين striatal به كمتر از 80% رسيده است پس پاتوبيولوژي اصلي كلاً در پاركينسونيزم كاهش نوروترانسميتر دوپامينرژيك در BG است.

مراحل بیماری پارکینسون

تشخیص  پارکینسون

تشخیص بیماری پارکینسون بر پایه یافته های پارکینسونیزم،شروع تدریجی،پیشرفت اهسته یافته های آزمایشگاهی و علائم بالینی میباشد

 

پارکینسون ناشی از دارو ها

 

بعضی از دارو ها با تغییراتی که میدهند میتوانند باعث ایجاد علائم پارکینسون در فرد شوند در این افراد با قطع دارو ها علائم فرد برمیگردد اما معمولا به چندین هفته زمان نیاز دارد.

 

در بیماری پارکینسون معمولا 60 درصد بیماران بعد از 5 سال و 80 درصد بیماران بعد از 10 سال ناتوان میشوند.

 

بیماری پارکینسون چون دارای شروعی تدریجی میباشد دارای مراحلی میباشدیان مراحل را به 5 قسمت تقسیم بندی کرده اند.

 

مرحله یک

مرحله ۱

خفیف‌ترین حالت بیماری پارکینسون میباشد در این مرحله ممکن است در بیمار یک سری علائم وجود داشتخ  باشند اما آنقدر علائم زیاد نیستند  که بتوانند در فعالیت های که روزمرهانجام میدهد اختلالی ایجاد کنند . در واقع علائم در این مرحله به طوری کم هستند  که معمولا مورد توجه قرار نمیگیرند. با این حال خانواده و دوستان ممکن است تغییراتی را در حالات بدن، راه رفتن بیمار یا حالات صورت وی مشاهده کنند.

وجود  لرزش و سایر مشکلات حرکتی به صورت خفیف از علائم بارز در  مرحله ۱ پارکینسون هستند. این علامت ها معمولاً در یک  طرف بدن می‌باشند. داروهای تجویز شده می‌توانند در به حداقل رساندن و کاهش علائم در این مرحله مؤثر باشند.

مرحله دو

این مرحله معمولا شکل متوسط در  بیماری پارکینسون است و علائم آن نسبت به مرحله ۱ بسیار شدیدتر قابل رویت می‌باشد. علائمی که در بالا در قسمت علائم گفته شد در این مرحله بیشتر نمایان میباشد.

با آن که سفتی عضله باعث طولانی شدن روند انجام وظایف می‌شود در این مرحله معمولا تعادل درگیر نمیشود و بیمار دارای تعادل خوبی میباشد. مشکلات در راه رفتن بیمار ممکن است ایجاد گردند یا افزایش یابند و وضعیت  پوسچر بدن نیز ممکن است تغییر کند. به سمت پوسچر خمیده پیش برود.

علائم در این مرحله دو طرفه میباشد یعنی دو سمت بدن را درگیر میکند (اگرچه ممکن است فقط یک طرف تحت تأثیر قرار گیرد). گاهی اوقات مشکلاتی در گفتاربیمار  نیز به وجود می‌آیند.

اکثر افراد مبتلا به این مرحله از  پارکینسون هنوز هم می‌توانند به تنهایی به صورت تقریبا مستقل زندگی کنند، اما متوجه دشواری در انجام برخی از فعالیت ها  شوند. عبور از مرحله یک به مرحله دو  می‌تواند مدت ها طول  بکشد.معمولا نمیتوان مدت زمان پیشرفت بیماری را به صورت درست تشخیص داد.

مرحله سه

مرحله سه مرحله میانی بیماری پارکینسون است. در این مرحله معمولا بیماری پیشرفت زیادی دارد. بسیاری از علائم در این مرحله مشابه علائم بیماری در مرحله دوم میباشد اما با شدت بیشتر .تعادل در این مرحله درگیر میباشد و بیمار بیشتر زمین میخورد. هماهنگی بین حرکات در این مرحله کندتر است. به همین خاطر احتمال وقوع زمین‌خوردن نیز در مرحله سوم بیشتر می‌شود.

در بیماری پارکینسون در این مرحله علائم پیشرفت زیادی داشته اند به همین دلیل ممکن است بسیاری از فعالیت های روزمره زندگی را در بیمار تحت تاثیر قرار دهد .انجام کاردرمانی همراه با مصرف دارو میتواند به بیمار در کاهش علائم کمک کند.

 

مرحله چهارم

 

انجام فعالیت های روزمره به صورت مستقل بیماران پارکینسون را از مرحله 3 به چهار تغییر میدهد .بیمارانی که نمیتوانند به صورت مستقل فعالیت کنند در این مرحله قرار دارند.. در مرحله چهارم  معمولا بیمار همراه با ایجاد یک نوع حمایت میتواند بایستد. بیمار برای حرکت ممکن است یک وسیله برای حرکت خود احتیاج داشته باشد.

در این مرحله معمولا بیمار به صورت مستقل نمیتواند زندگی کند و نیازمند یک حامی یا پرستار میباشد.

 

مرحله پنجم

مرحله پنجم پیشرفته‌ترین و اخرین مرحله از  مرحله بیماری پارکینسون استسفتی در پاها معمولا به صورت واضح است .بیمار کاملا وابسته میباشد .انجام فعالیت ها به تنهایی مقدور نیست.علائم گفتاری واضح میباشد و تمامی علائم گفته شده در این مرحله معمولا در سطح بالایی قرار دارند.

حدود یک سوم از بیماران در این مرحله دچار یک سری از علائم  مثل هذیان و توهم میشوند.. عوارض جانبی داروهایی که در این مراحل استفاده می‌شوند در مقایسه با مزایای آن‌ها بیشتر نمود می‌یابند.

 

درمان بیماری پارکینسون

 

درمان های پارکینسون شامل درمان های چند وجهی میباشد. این درمان شامل درمان های دارویی و درمان های توانبخشی میباشد. درمان های دارویی شامل داروی هایی میباشد که پزشک متخصص مربوطه به بیمار میدهد و بیمار باید طبق دستور پزشک دارو ها را مصرف کند. خوردن به موقع دارو ها بسیار به کند شدن روند بیماری میتواند کمک کند. درمان های بعدی شامل درمان های توانبخشی شامل درمان های کاردرمانی و گفتاردرمانی میباشد. کاردرمانی در بیماری پارکینسون بسیار مهم میباشد. چراکه تقویت عضلاتی که ضعیف شده اند از برنامه های بسیار مهم در بیماران پارکینسون میباشد. پارکینسون ممکن است بر بلع و صوت بیماران نیز اثر گذار باشد که در این صورت درمان های گفتاردرمانی میتواند بسیار مفید باشد. بنابراین درمان های کاردرمانی و گفتاردرمانی از درمان های بسیار مهم در بیماری پارکینسون میباشد. ضعف در عضلات اندام های تحتانی بسیار بیشتر دیده میشود. بنابراین هدف درمان کاردرمانی بیشتر روی اعضای اندام های پایینی مثل پاها میباشد.

 

خلاصه:

 

پارکینسون یکی از بیماری های دوران میانسالی میباشد که شیوع بالایی را دارد. این اختلال معمولا در سنین بالای 40 سالگی به وجود می آید. این اختلال میتواند باعث ضعف در اندام ها یا صوت در بیماران شود. بنابراین درمان های کاردرمانی و گفتاردرمانی میتواند بسیار برای این بیماران کمک کننده باشد. درمان های دارویی نیز میتواند برای بیماران بسیار کمک کننده باشد.

شماره تماس پشتیبانی
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ج
۱۳:۰۰ - ۲۲:۰۰
بیست متری افسریه.پانزده متری چهارم. ۲۰ متر بالاتر از مسجد .رو به روی ساختمان فیزیوتراپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین