در حال بارگذاری فایل ...
اپ مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفریندسترسی آسان‌تر

درمان سکته مغزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان سکته مغزی

سکته مغزی یکی از عوامل مرگ و میر در زندگی امروزه جوامع بشری و یکی از فاکتور های مهم ناتوان کننده انسان ها میباشد. سکته مغزی انواع مختلفی دارد و در هر یک از انسان ها با توجه به منطقه ی درگیر میتواند علائم اختصاصی از خود نشان دهد. سکته مغزی میتواند قبل از بروز یک سری علائم از خود نشان دهد و یا اینکه میتواند بدون علائم باشد .بنابراین بهتر است که علائم قبل و هنگام بروز سکته مغزی را بهتر بشناسیم. در افراد بالای 40 سال و افرادی که مستعد بروز سکته مغزی می باشند این عامل پرخطر تر میباشد و لازم میباشد که به دستورات پزشک معالج برای جلوگیری از بروز سکته مغزی گوش دهند. سبک زندگی ناسالم و عدم ورزش یکی از عامل های تاثیر گذار در سکته مغزی میباشند. همراه ما در این مقاله برای دانستن اطلاعاتی در مورد روش های درمان سکته مغزی ،علائم قبل از آن و نقش کاردرمانی در سکته مغزی باشید. چنانچه دنبال مرکز کاردرمانی برای درمان و توانبخشی سکته مغزی نیز میباشید میتوانید با این مقاله همراه ما باشید.

سکته مغزی چیست؟

در بیماری سکته مغزی ممکن است به علت هر عاملی اکسیژن به سلول های مغزی نرسد و در نتیجه بخشی از مغز و سلول های مغزی به دلیل عدم تامین اکسیژن سلول های خود را از دست بدهند. در این مواقع بسته به شدت و محل ضایعه میتوانند علائم مختلفی را برای بیمار به وجود آورند. بیماری سکته مغزی یکی از اورژانس های پزشکی محسوب میشوند و باید در اولین فرصت به بیمارستان انتقال پیدا کنند چرا که زمان یک عامل تاثیر گذار برای آنان به حساب می آید. هرچقدر زمان بیشتری را بیمار از دست بدهد مقدار بیشتری از سلول ها میمیرند. در حقیقت مقدار زمان بیشتری سلول های مغزی اکسیژن از دست میدهند و در نتیجه مقدار بیشتری از سلول ها میمیرند.

سکته مغزی چند نوع میباشد؟

سکته مغزی دارای دو نوع حمله ایسکیمیک و هموراژیک میباشد. هر دو آن ها میتوانند خطر آفرین باشند و جان بیمار را تهدید کنند. در نوع ایسکیمیک جریان مویرگ های مغز به دلیل وجود لخته ممکن است قطع شود و اکسیژن به مغز نرسد. در حمله هموراژیک نیز رگ های خونی منفجر میشوند و تامین اکسیژن برای سلول های مغزی با اختلال مواجه میوشد. سکته مغزی ایسکیمیک شیوع بیشتری دارد مخصوصا در افراد چاق و سیگاری.

روش های درمان سکته مغزی

برای درمان سکته مغزی در اولین گام باید بدانیم بیمار در کدام مرحله میباشد. در مرحله حاد و بروز سکته مغزی، در مرحله قبل از بروز علائم یا در مرحله بیمارستانی و مرخص شدن بیمار بعد از بیمارستان، برای هرکدام از این مراحل بیمار مراحل درمانی متفاوتی را میگذارند که به آن اشاره خواهیم کرد.

۱- درمان سکته مغزی ایسکیمیک

درمان این نوع سکته که به دلیل لخته خون میباشد به روش های زیر اتفاق میافتد:

تزریق داروی tpa  در درمان سکته مغزی ایسکیمیک

تزریق داروی  Tissue plasminogen activator که به اختصار tpa خوانده میشود که فعال کننده بافتی به نام پلاسمینوژن میباشد که باعث میشود لخته خود موجود در مغز از بین برود و جریان خون مجددا برقرار شود. در صورتی که این دارو در زمان مناسبی به فرد داده شود میتواند در درمان بیمار بسیار موثر واقع شود. این دارو ممکن است بسته به شرایط بیمار به صورت های مختلفی برای بیمار تزریق شود.

روش های دیگر درمان این نوع از سکته مغزی جراحی میباشد. ممکن است که به تشخیص پزشک انجام عمل جراحی برای برداشتن لخته خونی انجام شود.

روش های دیگر درمان با استفاده از دارو های موجود بنا بر تشخیص پزشک میباشند. مهمترین موضوع در درمان سکته مغزی ایسکیمیک زمان میباشد که باید به آن توجه کنید و بیمار را هرچه زودتر به مرکز درمانی برسانید.

۲- درمان سکته مغزی هموراژیک

این نوع از سکته مغزی که شیوع کمتری دارد باعث خونریزی در شریان های مغزی میشود. در ابتدا پزشک سعی میکند که فشار داخل مغزی را با دارو کاهش دهد و با دارو فشار خون بیمار را کنترل کند. درمان های دیگری نیز هستند که همگی باید توسط پزشک و با توجه به زمان و شدت بیماری انتخاب شوند.

 

کاردرمانی در سکته مغزی

 

۳- کاردرمانی در سکته مغزی 

یکی از درمان های اصلی سکته مغزی بعد از مرحله حاد بیماری استفاده از درمان های توانبخشی و کاردرمانی در سکته مغزی میباشد. در حقیقت بعد از مرخص شدن بیمار از بیمارستان درمان بیمار در کلینیک های توانبخشی و کاردرمانی پیگیری میشود.

در ابتدا در کاردرمانی با توجه به مرحله بیمار و شدت بیماری سعی میشود بیمار ارزیابی جامعی شود. یکی از ارزیابی های شایع در سکته مغزی ارزیابی برانستروم میباشد که دارای 5 مرحله میباشد. این ارزیابی شامل ارزیابی اندام فوقانی و تحتانی و حرکاتی که هرکدام از اندام ها میتوانند انجام دهند میباشد.

در مرحله ابتدایی که مرحله ای میباشد که اندام بیمار شل میباشد با استفاده از تکنیک های درمانی سعی میشود تن عضلانی در بیمار ایجاد شود. در حقیقت در این مرحله قدرت انقباض بیمار ممکن است صفر باشد. تکنیک های کاردرمانی در این مرحله باعث افزایش سطح سفتی در عضلات میشود. این مرحله معمولا در محیط منزل انجام مشود چرا که در این مرحله بیمار بسیار شل میباشد و توانایی های حرکتی خود را از دست داده است و نمیتواند حرکاتی را به عضلات خود بدهد.در این مرحله کاردرمان با استفاده از تکنیک های درمانی در محیط منزل سعی میکند مراحل رشدی مانند گردن گرفتن ،وزن اندازی روی پاها و مقداری حرکات در دستان و پاها ایجاد کند. در مرحله بعدی طی کردن ادامه درمان میتواند در محیط کلینیکی اتفاق بیوفتد. در حقیقت زمانی که بیمار توانایی اولیه برای قدم برداشتن و حرکات اندام را پیدا کند ادامه درمان در محیط کلینیکی انجام میشود چرا که ابزار های موجود در محیط کلینیک های کاردرمانی در پیشرفت بیماری بسیار کمک کننده خواهد بود .

۴-گفتاردرمانی در سکته مغزی

در بعضی از افراد سکته مغزی ممکن است بلع نیز درگیر شود .این بدین معنا است که بیمار نمیتواند غذا را به درستی ببلعد و بخورد به خصوص غذا های جامد .در این مواقع ممکن است که غذا در گلوی بیمار بپرد و ریه او عفونت کند .این اختلال در سکته مغزی ممکن است به خاطر ضعف در عضلاتی که در بلع بیمار نقش دارند یا سفتی در همین عضلات اتفاق بیوفتد .گفتاردرمان با استفاده از ماساژ ها و تمرینات مخصوص خود در عضلات دخیل در بلع سعی میکند که این اختلال را برطرف کند .تمرینات ممکن است توسط گفتاردرمان به خانواده بیمار نیز آموزش داده شود تا در محیط منزل نیز انجام شود.

۵- فیزیوتراپی در سکته مغزی

فیزیوتراپی نیز یکی دیگر از درمان ها در افراد سکته مغزی میبیاشند. در حقیقت در فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه ها و تمرینات لازم به افراد سعی میشود با همکاری کاردرمانی افراد سکته مغزی مراحل رشدی خودرا به دست آورند.

 

شماره تماس پشتیبانی
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ج
۱۳:۰۰ - ۲۲:۰۰
بیست متری افسریه.پانزده متری چهارم. ۲۰ متر بالاتر از مسجد .رو به روی ساختمان فیزیوتراپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین