در حال بارگذاری فایل ...
اپ مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفریندسترسی آسان‌تر

اتاق تاریک

 

 اتاق تاریک کاردرمانی

امروزه روش های درمانی بسیاری برای اختلالات مختلف به وجود آمده است یکی از این روش ها اتاق تاریک میباشد. اتاق تاریک یکی از بخش های مهم در کاردرمانی ذهنی میباشد. در حقیقت با اتاق تاریک میتوان بسیاری از مهارت های کودکان را مانند سطح آگاهی کودک ،سطح توجه و تمرکز در کودک، بهبود حافظه دیداری و شنیداری کودک را افزایش داد. از این روش میتوان برای پرورش بسیاری از حواس کودکان استفاده نمود. در حقیقت یکی از ابزار های اصلی در کاردرمانی ذهنی برای تحریکات حسی میتوان به اتاق تاریک اشاره کرد. در طراحی اتاق تاریک سعی شده از ابزار های موجود برای موارد اشاره شده استفاده کرد. برای دانستن اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید همراه ما در این مقاله باشید.

اتاق تاریک کاردرمانی چیست؟

در اتاق تاریک کاردرمانی همانطور که از اسمش پیداست یک اتاق تاریکی میباشد که دارای تجهیزات مختلفی میباشد. این تجهیزات با توجه به نیاز مراجعه کننده متغیر میباشد. در بعضی از کودکان که دارای نقص توجه میباشند اتاق تاریک میتواند بسیار کمک کننده باشد.بر خلاف کار درمانی یا گفتار درمانی در منزل، در اتاق تاریک محرکات مزاحم وجود ندارد در نتیجه تمام توجه کودک به تمرینات کاردرمانی میباشد. در نتیجه اتاق تاریک میتواند تاثیر بسیار زیادی را روی کودک ایجاد کند. در بعضی از موارد نیز اتاق تاریک میتواند با محرک های حسی مجهز شده باشد تا بتواند تحریکات حسی لازم و جذاب را برای کودکان فراهم کند و از مشکلات حسی کودکان بکاهد.

کاربرد اتاق تاریک در کاردرمانی

 اتاق تاریک میتواند کاربرد های زیادی در اختلالات کودکان داشته باشد. افزایش سطح شناخت ،افزایش سطح توجه و تمرکز افزایش سطح آگاهی، بهبود تجزیه و تحلیل در کودکان ،بهبود حافظه ی شنیداری، بهبود حافظه ی دیداری ،بهبود انواع حرکات چشم، رشد مهارت های بینایی، بهبود تجسم فضایی اشاره کرد. همچنین اتاق تاریک میتواند نقش مهاری داشته باشد یعنی باعث آرام تر شدن کودک شود. یا باعث افزایش سطح برانگیختگی کودک شود. تمامی این موارد بستگی به این دارد که درمانگر اتاق تاریک چگونه از تمرینات اتاق تاریک استفاده نماید. در بعضی از کودکان که لجبازی زیادی در انجام حرکات کاردرمانی دارند استفاده از اتاق تاریک به دلیل تحریکات جذاب برای کودک میتواند در ایجاد دستور پذیری برای کودک بسیار مفید باشد. در این مواقع اتاق تاریک میتواند کاربرد زیادی برای کودک داشته باشد.

فایده اتاق تاریک کاردرمانی

استفاده از اتاق تاریک در کنار کاردرمانی فایده های بسیار زیادی را برای کودکان ایجاد میکند. اما به چند مورد زیر به صورت کلی میتوان اشاره کرد:

۱- ایجاد آرامش در کودک

یکی از مهمترین مشکلات کودکانی که به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مراجعه میکنند استرس کودک میباشد. اضطراب جدایی از والدین یکی از مهمترین مشکلات میباشد. به دلیل سن پایین کودکان اضطراب میتواند همراه کودک وجود داشته باشد. با توجه به تحریکات و نور هایی که در این محیط وجود دارد اتاق تاریک میتواند نقش آرام کنندگی و کاهش اضطراب را در کودکان داشته باشند.

۲-افزایش توجه و تمرکز

در اتاق تاریک به دلیل اینکه بسیاری از محرک های اضافی در محیط اطراف کاهش پیدا میکنند و کودک فقط روی موضوع مورد تاکید تمرکز میکند. اتاق تاریک یکی از بهترین موارد برای افزایش سطح توجه و تمرکز در کودکان میباشد. اتاق تاریک به دلیل محرکات جذاب برای کودک میتواند یکی از گزینه های بسیار خوب برای افزایش سطح توجه و تمرکز در کودک باشد.

۳-رشد مهارت های شناختی

یکی دیگر از کاربرد های اتاق تاریک رشد مهارت های شناختی در کودکان میباشد. یکی از مشکلات شایع به خصوص بعد از دوران کرونا در کودکان سنین پایین، کاهش و تاخیر یادگیری مسائل شناختی در آنان میباشد. در حقیقت در اتاق تاریک میتوان با استفاده از محرکات بصری و برنامه های کامپیوتری بسیاری از مسائل شناختی را به کودکان آموزش داد. در اتاق تاریک برعکس بسیاری دیگر از روش ها به دلیل جذابیت بسیار زیادی که برای کودک ایجاد میشود معمولا یکی از بهترین روش های آموزشی برای کودکان به حساب می آید.

 کاربرد اتاق تاریک در کار درمانی

 ۴- یک پارچگی و تحریکات حسی

در اتاق تاریک به دلیل ایجاد طیف وسیعی از تحریکات حسی میتواند در رشد حسی کودکان نقش بسیار زیادی داشته باشد.

 

وسایل به کار گرفته شده در اتاق تاریک

اتاق تاریک همانند دیگر بخش های کاردرمانی میتواند طیف وسیعی از وسایل را داشته باشد و وسایل به کار رفته شده در آن میتواند با همدیگر متفاوت باشند. همچنین اتاق های تاریک میتوانند کاربرد های متفاوتی نیز داشته باشند و بسته به کاربرد آن نیز وسایل مختلفی داشته باشند. در این مقاله سعی میکنیم به چند نمونه وسایل اتاق تاریک کاردرمانی اشاره کنیم:

1-تونل های نوری

این تونل دارای دیواره ای حساس به صدا و دارای فیبر های رنگی فراوان در دیواره های آنان میباشد که برای تحریکات حسی و روسن نمودن این مسیر از آنان استفاده میشود.این وسیله میتواند تجربه حسی مناسبی را برای کودک فراهم  نماید.

2-توپ سی پی خاردار

توپ سی پی یکی از ابزار های بسیار پرکاربرد در مراکز کاردرمانی میباشد که احتمالا در اولین مراجعه به کاردرمانی آن را دیده اید. این وسیله نیز در اتاق تاریم برای ایجاد تحریکات حسی برای کودکان نیز کاربرد دارد.

3-تجهیزات نوری

یکی دیگر از وسایل بسیار مهم اتاق تاریک فیبر های نوری و وسایل آن میباشد. فیبر های نوری برای ایجاد تحریکات حسی، برای آفزایش سطح توجه و تمرکز و همچنین برای موارد دیگر نیز کاربرد دارد.

 

کاربرد اتاق تاریک کاردرمانی برای چه بیمارانی میباشد

به چند نمونه از اختلالاتی که بیشتریک بهره را از اتاق تاریک میبرد اشاره میکنیم:

اوتیسم

اتیسم یکی از بیماری های اختلال سیستم عصبی مرکزی میباشد که باعث نقص های ارتباطی و گفتاری و حسی و بخش های دیگر میشود. اتاق تاریک برای این دسته از کودکان میتواند فایده های بسیاری داشته باشد. حذف محرک های اضافی در نتیجه بهبود توجه کودک، رشد مهارت های حسی و تحریکات حسی مختلف به خصوص در کودکانی که در پردازش حس بینایی مشکلات زیادی دارد. آموزش مهارت های شناختی به خصوص در کودکانی که از لحاظ ذهنی در مرحله پایین تری قرار دارند.

بیش فعال

معمولا یکی از بیشترین شکایت هایی که خانواده های دارای کودکان بیش فعال دارند پزخاشگری و توجه پایین کودکان بیش فعال میباشد. همچنین کاردرمانانی که با این کودکان کار میکنند ممکن است به دلیل ضعف توجه این کودکان مشکلات بسیاری داشته باشند. در اتاق تاریکی که برای کودکان بیش فعال به دلیل ایجاد تجریکات برای آرام سازی کودکان ایجاد میشود و همچنین حذف محرک های اضافی میتواند کاربرد بسیار زیادی را برای کودکان ایجاد نماید. بنابراین یکی از کاربرد های مهم برای کودکان بیش فعال میباشد.

 اختلال یادگیری

اختلال یادگیری یکی از اختلالا شایع در کودکان در دوران مدرسه میباشد. این اختلال میتواند به دلیل اختلال در پردازش های حسی در بخش های مختلفی از مغز اتفاق بیوفتد که میتواند نواقصی مثل وارونه نویسی ،حذف نویسی و اختلالات ریاضی راسبب شود. در اتاق تاریک با تمریات مختلف کاردرمانی میتوان بسیاری از این اختلالات را برطرف کرد.

اختلالات که در بالا ذکر شد از نمونه های بسیار کاربردی برای کودکان باشد در صورتی که بیماری های بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند از خدمات اتاق تاریک بهره مند شوند. برای دانستن آن باید با یک کاردرمان متخصص در این زمینه مشورت نمائید.

مرکز اتاق تاریک کاردرمانی در تهران

مراکز کاردرمانی خوب در تهران که دارای خدمات اتق تاریک بسیار مناسب باشند زیاد هستند .یکی از مراکز بسیار مناسب که دارای خدمات اتاق تاریک میباشد مرکز کاردرمانی مهر آفرین میباشد که علاوه بر خدمات کاردرمانی دارای خدمات اتاق تاریک و آموزش و خدمات گفتاردرمانی میباشد که میتواند خدمات را به وسیله ی درمانگرانی بسیار مجرب در اختیار خانواده های که نیازمند این خدمات میباشند قرار دهند.

اتاق تاریک کاردرمانی یکی از شاخه های کاردرمانی ذهنی میباشد که درای خدمات بسیار جذابی برای کودکان میبیاشد. اتاق تاریک میتواند برای کودکانی که مقاوم و لجبازی زیادی دارند بسیار مناسب باشند و به دلیل محرکات عصبی جذابی که ایجاد میکنند نقش بسیار زیادی را برای آموزش کودکان مختلف ایجاد کنند. به همین دلیل توصیه میشود برای کودکان علاوه بر تمرینات روتین کاردرمانی ذهنی استفاده از اتاق تاریک گزینه بسیار مناسبی برای پیشرفت کودکان باشد. بنابراین در صورتی که نیازمند دریافت خدمات کاردرمانی ذهنی و اتاق تاریک میباشید میتوانید با مشاورین مرکز مهر آفرین تماس حاصل کرده و از خدمات ما بهره مند شوید.

شماره تماس پشتیبانی
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ج
۱۳:۰۰ - ۲۲:۰۰
بیست متری افسریه.پانزده متری چهارم. ۲۰ متر بالاتر از مسجد .رو به روی ساختمان فیزیوتراپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین