در حال بارگذاری فایل ...
اپ مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفریندسترسی آسان‌تر

نوک پنجه راه رفتن کودکان

 

 

نوک پنجه راه رفتن کودکان
نوک پنجه راه رفتن کودکان

 

 

 

 

 

بسیاری از کودکان در هنگام راه افتادن در ابتدای کار ممکن است روی نوک پنجه راه بروند. همچنین بسیاری دیگر از اختلالات میتواند باعث شود کودک در هنگام راه رفتن نتواند به درستی پاشنه ی پای خود را پایین بیاورد و مجبور میشود روی نوک پنجه خود را برود. در این مقاله ما سعی میکنیم دلایلی را که باعث میشود کودکان روی نوک پنجه راه بروند را برای شما عزیزان تشریح کنیم.

دلیل روی نوک پنجه راه رفتن کودکان چیست

نوک پنجه راه رفتن کودکان مکانیسمی میباشد که کودک روی انگشتان پا راه میرود و پاشنه پای خود را زمین نمیگذارد .این اختلال دارای یک سری علت نورولوژی یا ارتوپدی یا حسی میباشد. بدین معنی که این مشکل میتواند یا دلایلی مثل بیماری های نورولوژی مثل اوتیسم داشته باشد یا به علت اختلالات ارتوپدی مثل کوتاهی عضلات پشت پا باشد یا به دلایل بیش حسی در کف پا به وجود آید که هنگامی که کودک با پنجه روی زمین راه میرود احساس ناخوشایندی را تجربه میکند و از آن دوری میکند.

نوک پنجه راه رفتن کودکان در بسیاری از کودکانی که تازه راه افتاده اند امری طبیعی میباشد که این امر بعد از مدتی خود به خود ازبین میرود و کودک به حالت طبیعی خود میرسد. اما مشاهده شده که در بعضی از کودکان با وجود اینکه چندین ماه از راه افتادن کودک گذشته اما کودک همچنان روی نوک پنجه راه میرود. در این موارد معمولا نگرانی را به خانواده ها تحمیل میکند. معمولا در کودکان نو پا به دلیل واکنش های غیر ارادی که در دوران نوزادی وجود دارد به نام رفلکس های د.وران کودکی که در سنین خاصی به وجود می آید و در سن خاصی از بین میرود. در بعضی از این کودکان این زمینه هایی از این رفلکس باقی میماند و باعث میشود کودک روی نوک پنجه راه رود در این مواقع میتوان با مراجعه یه یک کاردرمان و آموزش ماساژ های کف پا باعث بهبود کودک خواهد شد و نوک پنجه راه رفتن کودک برطرف خواهد شد

در بعضی دیگر از کودکان کوتاهی عضلات پشت پا دلیل نوک پنجه راه رفتن کودکان میباشد. عضلات پشت پا متشکل از 2 گروه عضلات میباشد .همانطور که در عکس مشاهده میکنید سفتی این عضلات میتواند باعث شود که کودک روی نوک پنجه راه رود در این مواقع میتوان با تشخیص پزشک و مراجعه به یک کاردرمان با انجام تمرینات کششی و تمریناتی که زیر نظر کاردرمان انجام میشود از سفتی این عضلات کاسته و به بهبود وضعیت کودک کمک کرد. همچنین در مواقع لزوم کاردمان با تجویز اسپیلنت هایی سعی در کنترل سفتی عضلات پشت پا میکند. در موارد شدیدتر که نتوان با تمر ینات کاردرمانی این اختلال را درمان کرد پزشک معمولا در مرحله اول با تزریق بوتاکس و انجام فشرده کاردرمانی با تشخیص پزشک سعی بر کنترل این اختلال دارد. در موارد بسیار شدید با تشخیص پزشک عمل جراحی را برای کودک پیشنهاد میدهد.

در بعضی دیگر از کودکان با مشکلات حسی ممکن است این اختلال مشاهده شود کودکانی که  دارای به هم ریختگی حسی عدم تعدیل حسی میباشند این مشکل مشاهده میشود. در این مواقع با ارزیابی دقیق کاردرمان و ارائه ی رژیم حسی و فعالیت های حسی و ارائه ی یک برنامه حسی به کودک چه در محیط کلینیک چه در محیط منزل سعی بر کاهش مشکلات حسی و درنتیجه آن کاهش مشکل نوک پنجه راه رفتن کودک میشود.

کلینیک کاردرمانی افسریه

 

در بعضی از اختلالات یا بیماری ها نیز مشاهده میشود که کودک روی نوک پنجه راه میرود. در بعضی از موارد این علامت خود نشاند دهنده ی یک نوع دیگری از بیماری ها میباشد. به صورت تیتر وار سعی میکنیم بعضی از این بیماری ها را توضیح دهیم.

اوتیسم

بیش فعالی

اختلالات حسی

انواعی از نوروپاتی ها

انواعی از میوپاتی ها

سی پی (فلج مغزی)

همانطور که در بالا توضیح داده شد دلایل مختلفی میتوانند باعث شوند کودک روی نوک پنجه را برود. عضلات بدن زمانی که استفاده نمیشوند و انقباضات خاص خود را ندارند دچار سفتی میشوند. زمانی که کودکی روی نوک پنجه راه میرود عضلات آشیل در آنان دچار سفتی میشود و به این ترتیب دیگر کودک تمایلی برای اینکه پاشنه ی خود را به درستی روی زمین بیاورد ندارد و الگوی راه رفتن در این کودک نیز به مشکل برمیخورد.

نوک پنجه راه رفتن حسی

یکی از مواردی که باعث نوک پنجه راه رفتن در کودکان میشود مشکلات حسی میباشد. احتمالا کودکانی را دیده اید که در ابتدای راه افتادن اینگونه راه میروند. مشکلات حسی از نوع بیش حسی باعث میشود تا مغز پردازش حسی را در قسمت پا بیشتر انجام دهد و درنتیجه کودک مقدار بیشتری را هنگام تحریک حس میکند. در نتیجه برای راحتی خود بر روی نوک پنجه راه میرود تا تحریکات حسی کمتری را احساس کند. در این موارد تحریکات حسی که توسط یک کاردرمان برای کودک تجویز میشود میتواند به بهبود آن بسیار کمک کند. یکی از بیشترین افرادی که از درمان های حسی بهره مند میشوند افرادی میباشند که دارای بیش حسی در پاها میباشند که میتواند منجر به نوک پنجه راه رفتن شود. این افراد بیشترین منفعت را از کاردرمانی میبرند.

روی نوک پنجه رفتن در چه سنی میباشد

معمولا در کودکانی که تازه راه می افتند در بسیاری از مارد در سنین زیر 2 سال این اتفاق می افتد و یک امر طبیعی میباشد. این مقوله خود به خود با راه رفتن بیشتر کودک برطرف میشود و کودک راه رفتن طبیعی خود را پیدا میکند. اما در بعضی دیگر از کودکان مانند کودکان اوتیسم این نوع راه رفتن به دلایل حسی در سنین بالاتر نیز اتفاق می افتد. در بعضی از کودکان سی پی نیز به دلایل کوتاهی در عضلات پا ها نیز ممکن است در سنین بالاتر نیز این نوع راه رفتن اتفاق افتد. در کودکان سی پی عضلات همسترینگ میتوانند کوتاه شوند. وقتی این عضلات کوتاه میشوند میتوانند عضلات آشیل را نیز باعث کوتاهی شوند. در نتیجه ی این اتفاق کودک روی پنجه هنگام راه رفتن میشود.

تشخیص نوک پنجه راه رفتن کودک

برای تشخیص این مدل راه رفتن باید در ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید. متخصص ارتوپد کودکان یا کاردرمان در این زمینه میتواند به شما کمک کند. در ابتدا کاردرمان یا متخصص ارتوپد با شرح حال گرفتن خانوادگی سابقه کودک را بررسی میکند. سپس با مشاهده ی نوع راه رفتن و شدت سفتی در عضلات کودک میتواند تشخیص خود را بگذارد. در برخی دیگر از موارد تشخصی علت آن میتواند با کمک دیگر متخصصین برای فهم بهتر این نوع الگو انجام شود. در برخی از موارد با ایستادن کودک روی صفحات کامپیوتری فشار وارد بر نوک پنجه ی پاها را میتوانند با برنامه های کامپیوتریاندازه گیری کنند و درمان های مناسب را برای آن تجویز کنند.

نوک پنجه راه رفتن در بزرگسالان

دربعضی دیگر از بیماری ها در سنین بزرگسالی نیز بعضی از افراد روی نوک پنجه راه میروند. دلیل این اختلالات در دوران بزرگسالی نیز میتواند نورولوژی یا ارتوپدی باشد. بیماری هایی مثل پارکینسون، ام اس ،سکته مغزی باعث میشوند که فرد دچار کوتاهی ها و سفتی در عضلات شوند. البته این سفتی معمولا در بزرگسالان در اندازه ی کودکان نمیشود ولی میتواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.

اثرات جانبی نوک پنجه راه رفتن

زمانی که یک کودک روی نوک پنجه راه میرود میتواند باعث یک سری از مشکلات حرکتی و جسمی در کودک بشود. این مشکلات میتواند باعث اختلال در الگوی راه رفتن بشود. همچنین در صورتی که این کوتاهی به صورت یک طرفه باشد میتواند باعث مشکلاتی در قوس کمر شود و انحنای کمر را دچار مشکلاتی کند. مثلا زمانی که شدت آن زیاد باشد کودک از بازی با همسالان دیگر دوری میکند و این امر میتواند در شناخت ذهنی کودک تاثیر بگذارد و آن را دچار تاخیر کند.

درمان نوک پنجه راه رفتن کودک

همانطور که گفته شد در مرحله اول باید عامل نوک پنجه راه رفتن کودک را تشخیص داد .این مشکل منشا حسی دارد یا نورولوژی، ارتوپدی یا رفتاری.در بسیاری دیگر از کودکان مشاهده شده که کودک بدون علت پاتولوژی خاصی روی نوک پنجه راه میرود. در بعضی از کودکان صرفا با دیدن یک کودک که این مشکل را دارد به تقلید حرکات کودک دیگر میپردازد و روی نوک پنجه راه میرود .در بسیار ی از این موارد با تشخیص پزشک کودک با مراجعه به کاردرمان و انجام تمرینات مخصوص به خود با مشخص شدن منشا اصلی مشکل بسیاری از مشکلات کودک برطرف خواهد شد .انجام یک سری درمان های مکمل مثل تجویز اسپیلنت یا تزریق بوتاکس و یا انجام عمل جراحی نیز با تخیص پزشک و درخواست مشاوره از کاردرمان کودک میتواند به بهبود کودک کمک شایانی کند . در بسیاری از مواقع با مراجعه زودهنگام به کاردرمان جلوی بسیاری از مشکلات کودک گرفته خواهد شد و با انجام یکی سری تمرینات محدود مشکلات کودک برطرف خواهد شد بنابریان شما عزیزان در صورتی که کودک شما روی نوک پنجه راه میرود سریعا با مراجعه به پزشک متخصص یا کاردرمان میتوانید برای درمان کودک خود اقدام نمائید. معولا زمانی که مشکلات ارتوپدی برای این اختلال غالب باشد با تمرینات کششی میتوان بسیاری از این مشکلات را حل کرد. انجام این تمرینات حتما باید زیر نظر یک کاردرمان باشد چرا که فشار بیش از حد میتواند بر عضلات کودک تاثیر سو داشته باشد. تحریکات حسی در کف پا نیز باید کاملا توسط یک کاردرمان انجام شود. در بسیاری از کودکان که نمیتوانند به درستی روی زمین راه بروند میتوان مشکلات حسی را مشاهده نمود. انجام ماساژ های حسی از مهمترین درمان های این کودکان میباشد که یک کاردرمان کودک میتواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.

مرکز درمان نوک پنجه راه رفتن

 مرکز کاردرمانی مهرآفرین با داشتن کادری بسیار مجرب از مراکز بسیار معتبر برای درمان نوک پنجه راه رفتن در کودکان میباشد. این مرکز بعد از ارزیابی های صورت گرفته میتواند تمرینات لازم برای برطرف کردن این مشکل را به صورت کامل برای کودک انجام دهد.بنابراین میتوانید با مشورت کردن با متخصصین این مرکز از مشاوره های رایگان آن بهره مند شوید. بنابراین میتوانید با مشورت کردن با متخصصین این مرکز از مشاوره های رایگان آن بهره مند شوید. در این مرکز با استفاده از نظر دیگر همکاران و مشاوره متخصصین این امر به تشخیص و درمان هرچه بهتر این کودکان اقدام میشود. در حقیق در این مرکز کاردرمان با مشاوره پزشک متخصص تمرینات مربوطه را ارائه میدهد و همچنین با نظر پزشک متخصص اسپیلنت ها و وسایل مصنوعی که برای کودک نیاز میباشد تجویز میشود.

خلاصه:

نوک پنجه راه رفتن در کودکان میتواندن دلایل بسیاری داشته باشد. این دلایل میتواند به دلایل مغزی یا مشکلات ارتوپدی باشد. این اختلالا میتواند در ابتدای راه افتادن در بسیاری از کودکان دیده شود اما خود به خود بعد از چند ماه از بین میرود. اما در صورتی که این امر ادامه پیدا کند باید با یک متخصص مشورت کرد. کاردرمان و یا متخصص ارتوپد اطفال یکی از این متخصصین میباشند. بعد از اریابی صورت گرفته برای درمان میتوان به مرکز کاردرمانی مهرآفرین مراجعه نمود و از مشاوره متخصصین آن بهرهمند شد

شماره تماس پشتیبانی
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ج
۱۳:۰۰ - ۲۲:۰۰
بیست متری افسریه.پانزده متری چهارم. ۲۰ متر بالاتر از مسجد .رو به روی ساختمان فیزیوتراپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین