در حال بارگذاری فایل ...
اپ مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفریندسترسی آسان‌تر

 

کودکان سی پی یا فلج مغزی

 

کودکان سی پی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فلیج مغزی یا cerebral palsy  که به اختصار سی پی (CP) نامیده میشود یکی از شایع ترین بیماری های عصبی در کودکان میباشد .این بیماری که به دلیل اسیب به مغز در حال رشد ایجاد میشود که دلایل زیادی دارد .این بیماری میتواند بر روی هوش کودک،گفتار او و مهمترین آن حرکت کودک تاثیر گذار باشد.همچنین بیماری های همراه نظیر تشنج یا بیماری های دیگر نیز میتواند همراه این بیماری وجود داشته باشد.کودکان سی پی دارای انواع مختلفی میباشند و در طبقه بندی های مختلفی دسته بندی میشوند که در ادامه ی این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

متخصصین ما در کلینیک کاردرمانی افسریه و کلینیک گفتاردرمانی افسریه در بزرگترین و مجهزترین مرکز توانبخشی در افسریه به ارزیابی و درمان توانبخشی در کودکان فلج مغزی اقدام میکنند .شما عزیزان میتوانید با شماره تماس های کلینیک کاردرمانی افسریه و گفتاردرمانی افسریه تماس حاصل فرمائید و از مشاوره تخصصی مشاورین ما بهره مند شوید

 

علل ایجاد فلج مغزی

مغز یک نوزاد از زمان جنینی در شکم مادر در حال رشد میباشد .حال در صورتی که مشکلی نظیر ضربه یا عفونت باری این مغز در حال رشد رخ دهد در حالی که کودک دارای علائم حرکتی میباشد مبتلا به سی پی شده است چندین نمونه از مشکلاتی که در قبل از تولد حین تولد و بعد از تولد که باعث ایجاد اختلال سی پی میشود را به آن اشاره میتوان کرد:

عوامل قبل از تولد 

  • عفونت های دوران بارداری
  • بعضی از دارو های مصرفی
  • پیچیدن بند ناف و نرسیدن اکسیژن به نوزاد.
  • ضربه به مادر و اسیب و نوزاد
  • ناسازگاری های خونی مادر و کودک

عوامل حین تولد

مهمترین عامل ایجاد سی پی را میتوان اکسیژن نرسیدن به کودک در حین زایمان باشد .هنگام عبور کودک از کانال زایمان ممکن است کودک در این مسیر گیر کند و برای مدتی به او اکسیژن نرسد که باعث ایجاد این اختلال میشود.

 عوامل بعد از تولد

تمامی عوامل قبلی در بعد از تولد تا سنین حدودا 2 سال میتواند برای کودک خطر ساز باشد و وی را مبتلا به این اختلال کند .مخصوصا تشنج های دوران نوزادی و عدم رسیدن اکسیژن به کودک

علائم اختلال سی پی

اسپاسیتی یا سفتی در دستان یا پا ها یا تنه،اختلال حرکتی یا عدم حرکت در اندام ها به خصوص پاها ،وجود مشکلات گفتاری در کودک،وجود مشکلات ذهنی در کودک،عدم طی کردن مراحل رشدی مثل گردن گرفتن و نشستن به موقع

درمان کودکان سی پی

 

انواع طبقه بندی در بیماری سی پی

با توجه به منطقه درگیری و اسیب وارد شده به مغز میتواند انواع گوناگونی داشته باشد که عبارت است از:

همی پلژی یا فلج یک نیمه از بدن:در این نوع از سی پی یک سمت از بدن درگیر میباشد بدین معنا که در یک سمت از بدن سفتی عضلات را مشاهده میکنیم.هم دست و هم پا

دای پلژی یا دو اندام تحتانی:در این نوع از سی پی بیشتر دو اندام تحتانی یعنی پاها درگیر میباشد و این درگیری به صورت سفتی در پاها ،کوتاهی عضلات و عدم راه رفتن به صورت صحیح میباشد.

مونو پلژی یا فلج یک اندام:در این نوع از سی پی یک اندام از کودک درگیر میباشد که معمولا دستان کودک میباشد.

کوادرو پلژی:که شدید ترین نوع از سی پی میباشد که هر چهار اندام و تنه و گردن نیز درگیر میباشد

کودکان سی پی خفیف

کودکان سی پی همانطور که در بالا ذکر شده است، داری انواع مختلفی میباشند. این کودکان بسته به شدت خود در دسته بندی های مختلفی دسته بندی میشوند. نوع همی پلژی یا نیمه بدن را میتوان از نوع خفیف این نوع کودکان سی پی را میتوان در نظر گرفت. البته باید دانست که خفیف بودن کودکان سی پی بستگی به شدت آن دارد. در زمانی که شدت اسپاسم بودن کم میباشد میتوان کودک سی پی را خفیف در نظر گرفت. شدت سی پی یک کودک را میتوان به عوامل بسیار زیادی در نظر داشت. اما یک طبقه بندی میباشد که برای دنستن سطج جهانی بین کاردرمان ها وجود دارد که با مراجعه به سایت جهانی کاردرمانی میتوان به آن دست پیدا کرد.

عمر کودکان سی پی

همانطور که ذکر شد، کودکان سی پی دااری علائم مختلف و انواع گوناگونی میباشند. این کودکان میتوانند دااری علائم همراه بسیار زیادی باشند. خود سی پی بودن دلیل بر عمر کوتاه نمیتواند برای این کودکان باشد. اما بیماری های همراه میتواند تهدید کننده ی زندگی در این کودکان باشد. برای مثال کودکان سی پی که دارای اختلال بلع میباشند و در مواردی که این اختلال شدید میباشد، میتوانند تهدیدکننده ی زندگی در این کودکان باشد. همچنین در زمانی که تشنج در این کودکان زیاد باشد، میتواند برای زندگی در بعضی از موارد خطر آفرین باشد. بنابراین مشکلات همراه میتواند مشکل ساز باشد وگرنه خود اختلال سی پی تهدید کننده زندگی نمیباشد.

عکس بچه های فلج مغزی

کودکان فلج مغزی یا سی پی دارای انواع مختلفی میباشند. این کودکان میتوانند دارای ظاهر کاملا طبیعی داشته باشند یا اینکه با توجه به بیماری های همراه مانند کاهش سطح هوشیاری دارای ظاهری متفاوت از بقیه باشند. در شکل زیر سعی شده از چندین نمونه عکس برای این کودکان استفاده شود.

عکس کودکان سی پی

راه رفتن کودکان سی پی یا فلج مغزی

کودکان فلج مغزی یا سی پی در بحث راه رفتن مباحث بسیار مفصلی دارند. به طوری که متخصصین کاردرمانی در دانشگاه چندین واحد در این مورد میگذارنند. در این مقاله با زبانی بسیار ساده و مختصر سعی میکنیم چندیم موضوع را برای شما روشن کنیم.

راه رفتن در کودکان فلج مغزی به موارد زیادی بستگی دارد. در ابتدا باید دانست که این کودکان در چه درجه ای از اسپاسیتی قرار دارند و اسپاسیتی در کدام قسمت از این کودکان قرار دارد. اسپاسیتی در بیشتر کودکان فلج مغزی در قسمت پشتی پا و در عضلات همسترینگ و آشیل قرار دارد. در زمانی که این اسپاسیتی در مقدار زیادی باشد، عملکرد مناسب مفصل از بین میرود . کودک نمیتواند دیگر در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. در ابتدا کودک  روی نوک پنجه راه میرود. این نوع راه رفتن در ابتدای این کودکان قرار دارد. سپس به ارامی کودک به روی پاشنه می آید ولی زانوی کودک مقداری خم میشود. هرکدام از این مراحل دارای اسم های خاص خود میباشد که در این شکل به آن اشاره شده است.

راه رفتن کودکان سی پی

شیوع فلج مغزی

 

حدود ۱ نوزاد از ۱۰۰۰ نوزاد که وزن طبیعی دارند، مبتلا به فلج مغزی هستند.

برای نوزادان کم وزن (کمتر از ۲۵۰۰ گرم) این رقم در حدود ۱ در ۶۰ است.

 

روش های تشخیصی برای فلج مغزی

روش های متفاوتی برای تشخیص فلج مغزی وجود دارد .این اختلال از بدو تولد تشخیص داده نمیشود اگرچه علائمی مثل سفتی در دستان و یا پاها میتواند هشداردهنده باشد اما معمولا در سنین بالای 6 ماهگی تشخیص داده میشود.

معمولا در سنین زیر 6 ماه علائمی مثل سفتی در دستان یا پاها ،تاخیر در حرکاتی مثل گردن گرفتن یا غلت زدن کودک ،عدم حرکت یا حرکت خیلی کم یک طرف از اندام ها (بیشتر از یک سمت کار میکشد)

ارزیابی رفلکسی کودک

رفلکس ها واکنش های غیر ارادی در نوزادان میباشد .این رفلکس ها در تمامی نوزادان وجود دارد و باعث رشد در کودکان به وجود می آید .این رفلکس ها در سنین خاصی به وجود می آید و سپس از بین میرود و بعضی از آن ها باقی میماند.در کودکان سی پی بعضی از رفلکس های که باید حذف شوند حذف نمیشوند و باعث به وجود آمدن واکنش های غیر عادی در کودکان میشود.تشخیص وجود رفلکس ها با متخصص اطفال یا کاردرمان ها میباشد که وجود پاتولوژیک این رفلکس ها میتواند برای تشخیص سی پی بودن موثر باشد

 

تصویربرداری از مغز نوزاد

در بعضی از موارد بنا بر تشخیص پزشک درخواست تصویربرداری از مغز نوزاد خواهد کرد .در این روش بخش های غیر عادی در مغز قابل مشاهده خواهد بود و باعث میشود پزشک مناطق خاصی که با نرسیدن اکسیژن به آن باعث ایجاد مشکل شده و باعث شده بخشی از بدن کودک درگیر شود مشخص شود.یکی از بهترین روش های تشخیصی بنا بر تشخیص پزشک این روش میباشد.

 

تاخیر در مراحل رشدی

یکی از اولین علائمی که معمولا خانواده ی نوزاد به آن توجه میکند تاخیر در مراحل رشدی کودک میباشد بدین معنا که در مرحله ای که کودک رشد طبیعی خود را طی نمیکند .مثلا کودک در سه ماهگی هنوز گردن نمیگیرد .معمولا در این مرحله خانواده ی کودک به مشکل کودک مشکوک میشود و با مراجعه به پزشک مربوطه و انجام آزمایشات تخصصی پی به وجود مشکل خواهند برد.

درمان کودکان سی پی

کودکان سی پی با توجه به علائمی که دارند درمان میشوند .اگر کودک دارای تشنج یا مشکل داخلی داشته باشد پزشک معمولا با تجویز دارو سعی بر کنترل این مشکل دارد .مهمترین درمان کودکان سی پی درمان توانبخشی یعنی کاردرمانی و گفتاردرمانی میباشد.در کاردرمانی به بسیاری از مشکلات حرکتی مثل سفتی های عضلات ،مشکلات راه رفتن ،مشکلات دست ورزی و .. میپردازد .در بخش گفتاردرمانی به مشکلات گفتاری ،صحبت کردن و بلع کودک پرداخته میشود. در مرکز کاردرمانی افسریه و مرکز گفتاردرمانی افسریه بعد از ارجاع کودک سی پی کودک ارزیابی خواهد شد از لحاظ سفتی عضلات ،مراحل رشدی کودک ،گفتار کودک و وجود رفلکس های مزاحم و به ارائه ی راهکار  درمانی به والدین کودک میپردازیم .در صورت نیاز به مشاوره با شماره تماس های کلینیک تماس حاصل فرمائید و از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید.

 

کاردرمانی در کودکان سی پی

یکی از مهمترین درمان های کودکان فلج مغزی  کاردرمانی میباشد. مهمترین مشکل کودکان فلج مغزی اسپاسیتی یا سفتی در عضلات، تاخیر در مراحل حرکتی و مراحل رشدی، و مشکلات ذهنی میباشد. در کاردرمانی در کودکان فلج مغزی تمامی این موارد بررسی میشود. سپس برای این موارد طرح درمان ریخته میشود. در حقیقت کاردرمانی را میتوان مهمترین درمان کودکان سی پی یا فلج مغزی دانست. در ابتدا با توجه به نوع اسپاسیتی کشش های لازم را کاردرمان به کودک خواهد  داد. این نوع کشش کاملا تخصصی میباشد و باید حتما زیر نظر کاردرمان باید انجام شود. چرا که تاندون ها و عضلات کودکان سی پی یا فلج مغزی مانند کودکان دیگر منعطف نمیباشد و احتما آسیب بیشتر از دیگر کودکان میباشد. همچنین تقویت عضلات نیز از دیگر فعالیت های کاردرمان برای این کودکان میباشد. بنابراین کاردرمانی یکی از مهمترین درمان های این کودکان میباشد. در مرکز کاردرمانی مهرآفرین یکی از بخش های بسیار تخصصی بخش کودکان سی پی یا فلج مغزی میباشد که میتواند برای این کودک مقصد بسیار مناسبی برای درمان باشد. بنابراین در صورتی که میخواهید از این خدمات استفاده نمائید با شماره تماس های درج شده تماس حاصل فرمائید.

گفتاردرمانی در کودکان فلج مغزی

یکی دیگر از مهمترین درمان های کودکان فلج مغزی گفتاردرمانی میباشد. یکی از مهمترین مشکلات این کودکان اختلالا بلع و صحبت نکردن میباشد. این اختلال میتواند بسیار مشکل آفرین برای این کودکان باشد. در گفتاردرمانی با توجه به نیاز های این کودکان میتوانند این خدمات را انجام دهند. آموزش مهارت های گفتاری و همچنین کاهش مشکلات بلع از خدماتی میباشد که یک گفتاردرمان برای کودک سی پی انجام میدهد.

مرکز درمان کودکان سی پی یا فلج مغزی

مراکز درمان کودکان سی پی باید دارای ویژگی های مشخصی باشند. در ابتدا باید بدانیم چرا و برای چه علتی میخواهید به پزشک مراجعه کنیم. این کودکان در مباحث مختلفی دارای مشکلاتی میباشند. برای همین موضوع در ابتدا باید بدانید برای کدامین موضوع باید به پزشک و چه پزشکی مراجعه نمائید. در مواقعی که گفتار این کودکان دارای مشکل میباشد و همچنین در مباحث حرکتی، ذهنی و یا اسپاسیته مشکلاتی را دارند باید به کاردرمان مراجعه نمومد. در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین در افسریه با داشتن بخش های تخصصی در این زمینه میتوان برای درمان های این بخش ها بسیار مقصد مناسبی را برای بیماران سی پی ایجاد کند. بنابراین با تماس با شماره های درج شده میتوان با مشاورین ما تماس حاصل فرمائید.

 

شماره تماس پشتیبانی
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۳۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۲:۰۰
ج
۱۳:۰۰ - ۲۲:۰۰
بیست متری افسریه.پانزده متری چهارم. ۲۰ متر بالاتر از مسجد .رو به روی ساختمان فیزیوتراپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مهرآفرین می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین